Mai rohanó világunkban egyre elfoglaltabbak az emberek, egyre többet dolgoznak, így kevesebb idejük jut a ház körüli munkák elvégzésére, a háztartás vezetésére. Ezért előfordul, hogy alkalomadtán, esetleg rendszeresen szükségük lenne egy kis extra segítségre a takarításban, a gyerek korrepetálásában vagy egy családtag ápolásában. Ilyen és ehhez hasonló helyzetekre nyújthat megoldást a háztartásunkban alkalmazott személy foglalkoztatása. Na de milyen lehetőségeink vannak a háztartási munka tekintetében, ha a törvényes foglalkoztatást is szem előtt tartjuk?
Mi is az a háztartási munka?
A háztartási munka egy adórendszeren kívüli keresettel járó foglalkoztatás, ami kizárólag természetes személyek közötti háztartás körüli munkavégzésére jöhet létre. Jelen esetben az adórendszeren kívüli kereset az a járandóság lehet, amit a természetes személy, mint foglalkoztató a háztartási munka ellenértékeként juttat a háztartási alkalmazott részére.
A háztartási alkalmazott az a háztartási munkát végző természetes személy, aki ezt a tevékenységét nem munkaviszonyban, egyéni vagy társas vállalkozóként végzi.
A foglalkoztató pedig az a természetes személy, aki a háztartási alkalmazott megbízója, megrendelője.
Milyen tevékenység lehet háztartási munka?
A háztartási munka a természetes személy és a vele egy háztartásban élő személyek, továbbá közeli hozzátartozóik mindennapi életéhez szükséges feltételek biztosítását szolgáló tevékenység lehet:
- lakás takarítása
- főzés, mosás, vasalás
- gyermekek felügyelete, házi tanítása
- otthoni gondozás és ápolás
- házvezetés, kertgondozás
Nem tekinthető háztartási munkának,
- ha a fent említett munkákat az elvégző személy ilyen tevékenységű egyéni cég, egyéni vállalkozó vagy ilyen tevékenységű társas vállalkozás tagja vagy munkavállalója
- ha a háztartási alkalmazott által nyújtott szolgáltatás ellenértékeként a természetes személy foglalkoztató – akár közvetve – mástól juttatásban részesül
- ha az a foglalkoztató, vagy a háztartásában vele együtt élő személyek, illetve közeli hozzátartozóik üzletszerű tevékenységével összefüggő célt szolgál
Van-e bejelentési kötelezettség?
A foglalkoztató köteles havonta, vagy akár több hónapra előre bejelenteni a NAV-hoz az általa foglakoztatott háztartási alkalmazottat, még a munkavégzés megkezdése előtt. Ezt a bejelentési kötelezettségét megteheti:
- elektronikus úton ügyfélkapun a 21T1043H jelű bejelentő és változásbejelentő lapon
- az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazáson keresztül (ONYA)
- vagy telefonon a telefonos ügyfélszolgálaton keresztül (185-ös számon)
A bejelentés során meg kell adni:
- a foglalkoztató adóazonosító jelét
- az alkalmazott adóazonosító jelét és társadalombiztosítási azonosító jelét
- és a foglalkoztatás tényleges kezdő dátumát
A bejelentés, ha adott hónapra szól, akkor az adott hónap utolsó napjáig érvényes, míg több hónapra szóló bejelentés esetén a bejelentett időszak utolsó napjáig terjedő időszakra vonatkozik, függetlenül attól, hogy az adott hónapon vagy időszakon belül hány napon történt a foglalkoztatás. Ha a bejelentési időszak végeként megjelölt hónap letelik, de a foglalkoztatás folytatódik, akkor új bejelentést kell benyújtani a további időszakra.
Módosításra vagy visszavonásra is a fent említett lapon, illetve telefonos ügyfélszolgálaton van lehetőség a bejelentést követő 24 órán belül.
Határidőn túl küldött bejelentéssel nem jön létre háztartási munkára létesített munkavégzésre irányuló jogviszony.
Milyen adófizetési kötelezettség keletkezik egy háztartási alkalmazott foglalkoztatása esetén?
A háztartási munka egy adómentes foglalkoztatás, azonban a foglalkoztatónak havonta háztartási alkalmazottanként 1000 Ft-os regisztrációs díjat kell fizetnie függetlenül az adott hónap munkában töltött napjainak a számától. A regisztrációs díj nem a foglalkoztatás közterhe, hanem a bejelentés és az ahhoz kapcsolódó kormányzati eljárás díja.
A foglalkoztató a regisztrációs díjat befizetheti:
- banki átutalással a 10032000-01076215 számlaszámra, ha pénzforgalmi számlával rendelkezik (NAV Háztartási alkalmazott utáni regisztrációs díj bevételi számlára; Közleménybe a foglalkoztató a saját, 10-jegyű adóazonosító jelét kell feltüntetni)
- készpénzbefizetéssel a 10032000-01076215 számlaszámra
- bankkártyával is egy NAV ügyfélszolgálaton
- csekken is teljesítheti
A NAV csak kérelemre küld ki csekket, amelyet személyesen bármely NAV ügyfélszolgálaton kérhet vagy a „CSEKK” nevű postai készpénzátutalási megbízás (csekk) igényléséhez megnevezésű kérelem kitöltésével, ahol a 302-es adónem kódot kell választani.
A befizetett összeg nem keletkeztet társadalombiztosítási ellátásra való jogosultságot.
Ha a befizetés után a munkavégzésre mégsem kerül sor, a regisztrációs díj nem jár vissza foglalkoztatónak.
Mikor kell mégis adót és járulékot fizetni?
Az effajta adórendszeren kívüli foglalkoztatás keretében a foglalkoztató csak akkor mentesül az alkalmazott után fizetendő adók és járulékok megfizetése alól, ha a bejelentési és a regisztrációs díjfizetési kötelezettségének eleget tett. Amennyiben ezeket nem teljesítette a mulasztással érintett naptári hónapokban a háztartási alkalmazottnak kifizetett bevétel teljes összege után a személyi jövedelemadóról szóló törvény és a társadalombiztosítás ellátásaira jogosultakról, valamint ezen ellátások fedezetéről szóló törvény rendelkezései szerint az adót és a járulékokat meg kell fizetnie. A foglalkoztató egyébként maximum 100 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható.
Ugyanakkor a háztartási alkalmazottnak akkor sem keletkezik adó- és járulékfizetési kötelezettsége, ha a foglalkoztató nem jelentette be a munkavégzést vagy nem fizette be a regisztrációs díjat.
Ezen adómentes keresettel összefüggésben bevallási kötelezettség sem a foglalkoztatót, sem a foglalkoztatottat nem terheli.
Kell-e kiadni igazolást a foglalkoztatásról?
A foglalkoztatott kérésére a foglalkoztatónak igazolást kell kiállítania és átadnia, ha az alkalmazott több napon is alkalmazásban állt ugyanannál a foglalkoztatottnál és ezt az alkalmazott legkésőbb a hónap utolsó munkába töltött napján kéri.
Az igazolásnak tartalmaznia kell:
- a bejelentéskor megadott adatokat
- a kifizetés összegét
- a kifizetés időpontját
- a hónap során munkavégzéssel töltött napok felsorolását
- a foglalkoztatás helyének címét
- a foglalkoztató és a háztartási alkalmazott aláírását.
Minta elérhető a NAV honlapján.